Přihlášení k účtu
Z důvodu vyššího stupně zabezpečení nabízí Komerční banka vstup na účet pouze pomocí klientského certifikátu. Přihlásit se je možné na oficiálních stránkách banky na adrese mojebanka.cz/InternetBanking/ a to buď pomocí certifikátu uloženého v počítači nebo na čipové kartě. Vzhledem k vyšším nároku, který tento způsob zejména na začínající uživatele klade, připravili jsme níže ucelený a srozumitelný úvod k internetovému bankovnictví této banky.
Přihlášení do Mojí Banky od KB
Přihlášení do internetbankingu probíhá poněkud odlišně, než bývá u většiny bank zvykem. Samotné internetové bankovnictví nese název „Moje Banka“ a přihlásit se do něj musíte výhradně pomocí certifikátu, který je buďto uložený na přenosném médiu, nebo na čipové kartě. Vzhledem k tomu, že většina klientů využívá prvního způsobu, budeme se věnovat především jemu.
Zřízení bankovnictví, certifikátu a první volba hesla
Pokud chcete využívat služeb internetového bankovnictví Komerční banky (přehled všech jeho funkcí najdete v samostatné části přímého bankovnictví), musíte mít u banky podepsanou Smlouvu o vydání a poskytování certifikátu, kterou lze podepsat pouze na pobočce. Na pobočce už ale neobdržíte certifikát, ten si musíte vyzvednout na internetu, konkrétně pod odkazem nazvaným Certifikační průvodce. V něm označíte, že si chcete vyzvednout nový certifikát, na následující straně vyplníte do příslušných polí klientské ID (identifikační číslo), které máte uvedené právě ve smlouvě o certifikátu a jednorázové heslo, které jste obdrželi na mobil v podobě SMS, jeho platnost je omezena na dobu 30-ti dnů, během kterých si svůj certifikát musíte vygenerovat. V následujícím kroku si zvolíte své nové heslo, které pro kontrolu zadáte 2×. Vaše heslo musí mít rozmezí 8 až 14 znaků a nesmí obsahovat diakritiku, pozor si dejte také na rozlišení malých a velkých písmen, jiné nároky na heslo nejsou. Nakonec vám aplikace Mojí Banky vygeneruje váš osobní certifikát a pro dokončení kliknete na: dokončit a zálohovat.
Přihlášení pomocí certifikátu uloženého v počítači
Certifikát se vám automaticky uloží na místo, kde se vám běžně ukládají stažené soubory, nejspíše tedy do stažených souborů. Vy si musíte udělat zálohu tohoto certifikátu např. na USB disk nebo na CD, tak abyste ho měli i v případě, že se vám třeba porouhá počítač. Certifikát se nově také uloží automaticky do vašeho internetového prohlížeče, vy už se tak nemusíte starat o další nastavení. Pro přihlášení se vrátíte na přihlašovací stránku Mojí Banky, zde už byste měli mít navolený váš certifikát a tak jen vyplníte heslo. Může po vás být požadován SMS kód, který jste obdrželi na mobil, ale také nemusí. Pokud se budete přihlašovat příště, budete už vyplňovat pouze heslo, případně SMS kód, certifikát už budete mít automaticky nastavený.
Přihlášení pomocí certifikátu na čipové kartě
Tato možnost je ještě bezpečnější než předchozí způsob, protože z čipové karty nelze certifikát zkopírovat a tak je nemožné aby se na váš internetbanking přihlásil někdo, kdo u sebe fyzicky čipovou kartu nemá. Nevýhodou tohoto způsobu je, že si za čipovou kartu budete muset zaplatit a navíc si budete muset pořídit ještě čtečku čipové karty, kterou musíte nainstalovat na váš počítač. Pro přihlášení byste pak museli zapojit svoji čipovou kartu do čtečky a přihlášení potvrdit 4místným PINem, který je určený k vaší čipové kartě. Další podrobnosti k tomuto způsobu přihlašování pak najdete přímo na samotných stránkách banky.
Obnovení a prodloužení certifikátu
Platnost vašeho certifikátu je u Komerční banky omezena na 2 roky, poté si musíte nainstalovat nový certifikát. Prodloužení certifikátu můžete provést kdykoliv během posledních 90-ti dnů platnosti certifikátu ve vašem internetovém bankovnictví KB, kde v nastavení jednoduše kliknete na pole prodloužit a po zadání hesla, vám bude stažen certifikát nový. Datum, kdy vám certifikát vypršíte, máte neustále dostupný v IB, pokud byste si ho před jeho vypršením neprodloužili, budete muset navštívit pro jeho prodloužení banku a také za něj zaplatit.
Zapomněli jste heslo?
Pokud by se vám stalo, že své heslo zapomenete, budete muset navštívit pobočku, kde máte zřízený účet, zde můžete požádat o nový certifikát, ke kterému si zvolíte následně úplně nové heslo. Pokud byste zadali 3× po sobě špatné heslo pro přihlášení, internetové bankovnictví MojeBanka.cz se nezablokuje, zablokuje se přihlašovací stránka, kterou jednoduše zavřete a znovu otevřete a můžete se opět přihlašovat. Internetbanking totiž zablokovat zadáváním špatného hesla nelze.
Potvrzení odeslaných plateb
Každou platbu, kterou zadáte, musíte také potvrdit. V tomto případě, tak dojde k potvrzení pomocí vašeho certifikátu a hesla k němu, které musíte pro provedení platby zadat. Někdy po vás může banka chtít pro zvýšení bezpečnosti SMS kód, který odešle na váš mobil. Číslo vašeho mobilního telefonu si z bezpečnostních důvodů můžete změnit pouze na pobočce Komerční banky, nový certifikát si kvůli tomu však generovat nemusíte.
Zasílejte si informace o tom, co se na vašem účtu děje
V internetovém bankovnictví KB si můžete nastavit příjemce, kteří tyto informace budou dostávat a změnit si u nich můžete také telefonní číslo, e-mailovou adresu nebo fax, což jsou cesty, kterými vás může banka informovat. Nastavit si také můžete, které informace má kdo dostávat stejně jako jakým způsobem. Nabídka informací, které si můžete navolit, je opravdu široká, např. oznámení o zůstatcích na účtech, o platbách, o použití platební karty, o zahraniční platbě, o doručení výpisu, o zprávě ve schránce a mnoho dalších oznámení.
Co ještě zvyšuje zabezpečení bankovnictví?
Máte možnost nastavit si limity pro přímé bankovnictví, které platí pro platby během jednoho dne zadané prostřednictvím jakéhokoliv prostředku přímého bankovnictví (internet, mobil, telefon), ty si však nastavíte na pobočce. Ke zvýšení bezpečnosti přispívá také automatické odhlášení z aplikace Mojí Banky, které nastane po 20-ti minutách nečinnosti. Prohlédnout si také můžete posledních 10 přihlášení do internetbankingu a zkontrolovat si tak, že se nepřihlásil nikdo, kdo neměl. Samozřejmostí je šifrovaná komunikace mezi vámi a bankou. Blíže se tématu bezpečnosti věnujeme také na hlavní stránce ke Komerční bance a zevrubnou analýzu nabízí i naše bezpečnostní desatero pro práci s internetovým bankovnictvím.
Tagy: moje kb banka přihlášení, přímé bankovnictví kb